Tuesday, October 9, 2012

Bananenbrood met kardamom



Bananenbrood, het blijft verwarrend. Het is meer een cake dan brood, maar wel minder zoet en vet dan een normale cake. Ik had zin om banana bread te maken, de keuken ruikt altijd zo heerlijk daarna. Bovendien vind ik het ook ontzettend lekker. Omdat ik al vele soorten banana bread gemaakt heb: met chocoladestukjes, met karamel, met havervlokken, kokos of rozijntjes, of een combinatie daarvan, wou ik eens wat nieuws. Kardemom is een vaak vergeten specerij in de zoete keuken, maar combineert juist erg goed met kaneel, gember, rozijntjes, maar ook met banaan. Na wat glutenvrije recepten gelezen te hebben (de andere nieuwe component in dit recept is dat het mijn eerste glutenvrije bananenbrood is), besloot ik kardamom bananenbrood te maken. Ik werd hierbij geïnspireerd door de blogs van Glutenfree goddess, glutenfree canteen en gluten free[k]. Ik raad iedereen aan ook eens die blogs te bekijken, er staan veel leuke recepten op!

Ingrediënten
- 100 gram volkoren rijstmeel
- 70 gram boekweitmeel
- 50 gram tapiocazetmeel
- 7 gram bakpoeder
- snufje zout
- een theelepel gemalen kardamom, of 12 groene kardamompeulen
- een theelepel kaneel
- een theelepel gemberpoeder
- 1 ei
- 150 gram griekse yoghurt, of een andere stevige yoghurtsoort
- puree van 3 rijpe bananen 
- 100 gram zachte, ongezouten boter

Bereiding
- Verwarm de oven voor op 180ºC en vet een cakeblik of tulbandbandvorm in.
- Meng in een grote kom de meelsoorten met het bakpoeder en zout. Indien u kardamompeulen gebruikt, pel deze dan en doe de zaadjes in een vijzel en maal ze grof zodat het het aroma goed vrijkomt. Meng de kardamom met de andere specerijen door de meel.
- Klop in een andere kom het ei met de yoghurt, bananenpuree en boter tot een glad mengsel.
- Voeg het meelmengsel beetje bij beetje hieraan toe, terwijl u goed blijft kloppen met een mixer.
- Giet het mengsel in de ingevette vorm, en bak in 50 minuten gaar. Het bananenbrood is gaar wanneer een sateprikker er droog uitkomt. Laat het afkoelen in de vorm.
Eet smakelijk!

No comments:

Post a Comment